Åkaren, en stolt företagare trots allt

feb 6, 2018

Många kommer fortfarande ihåg tiden då åkare och chaufförer kallades för Vägens Riddare i folkmun. Försök har gjorts att hålla liv i epitetet under åren men utan större framgång. Nu tycks allmänheten istället ha uppfattningen att lastbilarna är vägens marodörer. Att de tycker som de gör är inte så förvånande med tanke på hur rapporteringen ser ut i media. Inte sällan krigsrubriker uppbackade med dramatiska bilder. Många har tråkiga erfarenheter från obegripliga omkörningar på motorvägen eller trippelparkerade distributionsbilar i staden som stöd för uppfattningen.

Både politiker och lobbyister har länge framhållit det förträffliga i att föra över godstransporter från lastbil till järnväg eller sjöfart. Skälen varierar lite men handlar om att lastbilarna är något nödvändigt ont som skall användas i minsta möjliga utsträckning och att de båda andra trafikslagen är bättre. Denna inställning från omgivningen är förstås inte stärkande för självbilden.

Som tur är har marknaden hittills inte gett vare sig politikerna eller lobbyorganisationerna rätt utan lastbilstransporterna efterfrågas i allt högre grad. Varan väljer väg och är det inte bråttom eller särskilt noga med hur godset hanteras under resan så funkar fortfarande tåget eller fartyget som lastbärare. I alla andra fall är lastbilen oslagbar.

Det finns en gammal hederlig yrkesstolthet i åkarkåren som har överlevt trots både befogad och obefogad kritik från omgivningen genom åren. Åkarna sätter, på gott och ont, sin ära i att godset skall komma ända fram, helt och i rätt tid.

Det goda med det är förstås att kunderna nästan alltid får det de förväntar sig. Det onda är t.ex. att kundernas förväntningar är lika höga vare sig det är snöstorm eller sommarväglag. Så är det inte om man är kund hos våra tåg- eller flygoperatörer.

Vi på bundl har bestämt oss för att hjälpa åkerierna att lägga sig till med nya sätt att tänka när det gäller deras affärer. Hög och konsekvent leveranskvalitet måste betala sig och bristande kvalitet hos de andra aktörerna i logistikkedjan måste få kosta. Det ska inte vara ett självändamål att hålla kunden nöjd. Kunden ska hållas nöjd eftersom det samtidigt gynnar den egna affären. Att sänka sina egna kostnader är en konst som de flesta behöver bemästra bättre. Lista kan göras lång.

Vi vill för vår del hjälpa åkarna att bli stoltare och mer lönsamma på samma gång. Bara för att någonting är svårt innebär det ju inte att man inte ska försöka genomföra det.

Nu åker vi!

 

Författare:

Joakim Larsson

VD & grundare

Med 17 års erfarenhet från åkerinäringen har Joakim en både bred och djup insikt i hur den fungerar efter åren i olika chefspositioner på Sveriges Åkeriföretag. Han brinner för att hjälpa åkerier att utvecklas till lönsamma och hållbara framtidsföretag.

Varför välja just dig?

Varför välja just dig?

Har du tänkt igenom varför kunden har valt dig och varför du har de kunder du har? Funderar du över riskerna att kunden väljer en annan leverantör och i så fall varför?

Digitalisering för Dummies

Digitalisering för Dummies

Digitalisering är ett flitigt använt ord i dessa dagar. Många verkar inte veta riktigt vad de pratar om. Här följer ett försök att bringa klarhet bland dimridåerna för Sveriges åkerier.

Framåt åkare!

Är du en åkare som vill hänga med i svängarna och driva ditt åkeri mer effektivt och lönsamt i framtiden?

Gå med i Facebook-gruppen Framåt åkare!

Kontakta oss
Green Bundl AB
Transportgatan 4
702 27 Örebro
hej@bundl.se
019-675 46 40

Green Bundl AB © 2020

digitalisering
för åkerier